‘Recensie’
www.zeeuwenzeeuw.nl/renault
De Captur E-Tech Plug-in Hybrid is niet alleen één van de eerste oplaadbare hybride modellen van het merk, maar is momenteel ook een van de weinige aanbiedingen in zijn categorie. De Renault Captur E-Tech Plug-in Hybrid is een van de weinige SUV modellen met zowel een verbrandingsmotor als een stekker aansluiting.
Je kan veel ritten elektrisch afleggen, maar tegelijkertijd hoef je niet bang te zijn om te stranden met een lege accu, omdat er ook een motor en een benzinetank aanwezig is. De Captur E-Tech Plug-in Hybrid combineert een 1,6 liter benzine van 91 pk met 2 elektromotoren. Het totale systeemvermogen bedraagt 160 pk. De motoren kunnen onafhankelijk of samen werken door hun energie op de wielen of op de accu te richten.
De actieradius in volledig elektrische modus is door Renault vastgesteld op 50 km in een gemengde cyclus en ongeveer 65 km bij stedelijk gebruik. Maar op papier betekent het dat de Captur E-Tech Plug-in Hybrid een flinke duit in het zakje kan doen bij het verlagen van de gemiddelde CO2-uitstoot van het Renault programma. Sinds 1 januari 2020 heeft de Europese Unie aan fabrikanten namelijk een gemiddelde emissiewaarde van 95 gram per km opgelegd voor alle verkochte auto’s, om de opwarming van de aarde tegen te gaan. Als zij deze norm niet weten te halen, riskeren bedrijven als Renault zware financiële sancties, soms oplopend tot honderden miljoenen euro’s. Bovengenoemde sancties gaan in vanaf 2021. Daarom zie je dit jaar veel elektrische of hybride modellen op de markt verschijnen. Omdat het de enige oplossing is om het CO2 niveau te verlagen. Renault lanceert daarom haar hybride auto’s op het juiste moment.
Hoewel de hybride techniek van deze Captur zeer complex is, is de bediening kinderlijk eenvoudig. De bestuurder hoeft vrijwel niets te doen, want het systeem is volledig geautomatiseerd. Eén ding is zeker: ongeacht het laadniveau van de batterij, begint men altijd met wegrijden in de volledig elektrische modus, wat een stille werking en zeer levendige acceleratie betekent. De rest van de tijd geniet deze setting ook de voorkeur.
Aan boord komt zijn exclusieve karakter tot uiting door een gemengd zwart / grijze bekleding en lichtgrijze inzetstukken op zowel de deuren als het dashboard. De Captur E-Tech Plug-in Hybrid kost in deze vorm € 37.285,-. Hij wordt geleverd met Full LED Pure Vision verlichting voor & achter, 18 inch lichtmetalen velgen, verwarmde voorstoelen & stuur, lederen bekleding, een 10 inch groot digitaal instrumentarium, het Easy Link multimediasysteem met een scherm van 9,3 inch, GPS navigatie, een geluidsinstallatie van Bose, automatische airconditioning, cruise controle met snelheidsbegrenzer, een achteruit rij camera, een dode hoek sensor, Easy Park Assist parkeerhulp en een rijstrook assistent. Tevens heerlijke comfortabele stoelen, een panorama dak en een SOS knop, zodat je overal en altijd traceerbaar bent, mocht er iets zijn. Niet geheel onbelangrijk is de ideale ruimte achterin voor de passagiers.
www.zeeuwenzeeuw.nl/renault